Proszę Pani, proszę Pana ja wyciskam w domu SAMA!

Wielkie, ropne, bolesne, bądź mniejsze i czerwone. Pozostawiające blizny, przebarwienia i rozszerzone pory, uporczywe, denerwujące grudki, będące ogromną zmorą każdego kto się z nim boryka – drodzy Państwo oto TRĄDZIK!

Z trądzikiem zwyczajnym najczęściej zmagają się osoby w wieku młodzieńczym. Apogeum przypada między 14-17 rokiem życia u dziewczynek i 16-19 u chłopców. Istnieją również odmiany trądziku, przypadające na wiek niemowlęcy bądź występujące po 30 roku życia.

Choroba ta charakteryzuje się występowaniem licznych grudek, krostek, zaskórników otwartych jak i zamkniętych, torbieli ropnych, umiejscowionych głównie w okolicach łojowych.

A jak to się zaczęło?!
Czyli ETIOPATOGENEZA  Naszego wroga

Nie ma jednej określonej przyczyny mającej wpływ na powstawanie trądziku. Uważa się natomiast, że ogromną rolę odgrywają predyspozycje genetyczne (jeżeli u rodzica występował trądzik w wieku młodzieńczym, uważa się że w 50% dziecko również może odziedziczyć tę chorobę), oraz zmiany hormonalne zachodzące w okresie dojrzewania. Poprzez zmiany hormonalne dochodzi do:

– zwiększenia aktywności gruczołów łojowych  (zwiększone wydzielanie sebum skórnego)

-wzmożone rogowacenie ujść  mieszków włosowych (zablokowanie gruczołów łojowych)

-poprzez zablokowane przewody gruczołów, namnażają się bakterie beztlenowe (powstaje stan zapalny)

Znaczenie w powstawaniu zmian trądzikowych ma nie tylko zwiększone wydzielanie łoju ale również wielką rolę odgrywa jego skład.

Poprzez zaczopowane masami rogowymi ujścia mieszków powstają zaskórniki, które zapoczątkowują rozwój wykwitów. W pierwszym stadium powstają zaskórniki zamknięte, następnie zaskórniki otwarte. W obrębie zaczopowanych gruczołów panuje idealne środowisko umożliwiające rozwój bakterii beztlenowch, które odgrywają kluczową rolę w powstawaniu zmian zapalnych.

Czy coś jeszcze ma wpływ na rozwój trądziku?!

Oczywiście, że TAK!

W powstawaniu zmian trądzikowych, swój udział mogą również zaznaczyć:

-leki

-preparaty antykoncepcyjne

-hormony sterydowe

– anaboliki

-witaminaB12

-leki przeciwpadaczkowe

-nieodpowiednia dieta

-stres ( pogarsza stan skóry, natomiast nie jest to przyczyna udowodniona naukowo)

Opowiesz mi jak to się dzieje, że mam dziwne zmiany na skórze?!

Wszystko zaczyna się od zaskórnika, który uważany jest za wykwit pierwotny. Początkowo jest to zaskórnik zamknięty, następnie otwarty, w wyniku stanu zapalnego powstają grudki, krostki oraz torbiele ropne.

Umiejscowienie :

-twarz

-szyja

-dekolt

-plecy

W zależności od charakteru i nasielenia zmian wyróżniamy taki odmiany trądziku:

zaskórnikowy (zmiany zwykle słabo nasilone, przewaga zaskórników zamkniętych bądź otwartych. Występuje głównie na twarzy. Pojawia się w okresie dojrzewania i ustępuje po kilku latach)

grudkowo-krostkowy ( poza obecnością licznych zaskórników, pojawiają się również wykwity zapalne w postaci cerwonych grudek i krostek)

ropowiczy ( występują zaskórniki, krostki, grudki oraz głębsze zmiany – guzy oraz torbiele wypełnione treścią ropną lub ropno-krwistą. Tworzą się przetoki. Gojenie pozostawia blizny.)

bliznowcowy (charakteryzuje się występowaniem przerosłych blizn w obrębie gojących się zmian trądzikowych)

Jak możemy go leczyć?!

Poprawę zwykle przynoszą :

-nadtlenek benzoilu ( właściwości kearatolityczne, hamuje powstawanie zaskórników. Podczas rozkładu nadtlenku uwalnia się tlen pogarszający rozwój bakterii beztlenowcyh)

-antybiotyki miejscowe( stosowane w przypadku występowania stanów zapalnych, mają za zadanie zmniejszać ilość występowania bakterii ulokowanych w mieszkach)

-retinoidy( stosowane zewnętrznie na skórę normalizują proces rogowacenia w ujściach mieszków włosowych. Umożliwiają ujście sebum oraz zmniejszają ilość bakterii beztlenowych. Początkowo mogą być drażniące na skórę, powodując zaczerwieniania, nasilone złuszczanie, uczucie ściągnięcia, pieczenie oraz wzmożony wykwit zmian chorobowych)

-kwas azalainowy ( zalecany jest do leczenia łagodnych postaci trądziku, działa przeciwbakteryjnie, złuszczającą oraz zmniejsza ilość zaskórników. Hamuje powstawanie przebarwień pozapalnych. Może być stosowany również w okresie letnim)

Kochani! Rozpoczynając leczenie trądziku, musimy pamiętać o tym, że w tym przypadku jak w żadnym innym kładzie się wielki nacisk na konieczność systematyczności oraz kontynuacji terapii nawet po uzyskaniu znacznej poprawy wyglądu!

Bardzo ważna jest również pielęgnacja domowa!

Kosmetolog Natalia