Jakie są przyczyny występowania cieni pod oczami?

Nieprzespana noc, impreza do białego rana, nadmierny stres w pracy, bądź wciągający serial na Netlixie obejrzany jednym tchem.
Chyba wszyscy to znamy.
Rano budzimy się i pierwsze co rzuca nam się w oczy spoglądając w lustro to wielkie, ciemne podkówki pod oczami.
Kolorystyka jaką matka natura obdarzyła naszą skórę jest bogata, to i cienie pod oczami mogą występować w różnych kolorach.
Od purpurowych przez niebieskie, brązowe, ciemnobrązowe aż po czarne (w zależności od kolory skóry). Jakie by nie były, dla wszystkich są zmorą spędzającą sen z oczu.
Patrzymy w lustro i zaczyna się!
Panika, co zrobić żeby nie wyglądać jak miś panda?
Jak i czym je zatuszować, żeby móc spokojnie i bez stresu wyjść z domu?
No i najważniejsze jak można się ich pozbyć, najlepiej na stałe.

Zmęczenie bądź brak snu

Takie skojarzenia zdecydowana większość wiąże z hasłem „cienie pod oczami”, prawda?
Najczęściej myślimy, że ich przyczyna związana jest ze zmęczeniem i brakiem snu. Nieprzespana noc bądź przemęczenie organizmu najczęściej objawia się ciemniejszą okolicą pod oczami. Dlatego tak istotny dla naszego organizmu jest dobry jakościowo sen.

Naczynia krwionośne

Obszar pod oczami może wydawać się również ciemniejszy ze względu na zwężone naczynia krwionośne, które powodują przebarwienia lub cienką skórę, przez którą prześwitują naczynia krwionośne.

Przebarwienia

To kolejna przyczyna mogąca powodować, że nasza twarz przypomina pandę. Przebarwienia pojawiają się gdy nasz organizm wytwarza więcej melaniny (hiperpigmentacja). Najczęściej skutkuje to brązowym zabawieniem i ma podłoże genetyczne. Na nadmierną produkcję barwinka skóry mogą mieć również niektóre choroby oraz zmiany hormonalne.

Alergie i katar sienny

Intensywne pocieranie skóry, spowodowane licznymi alergiami czy atopowym zapaleniem skóry, może również przyczynić się do mechanicznej aktywacji komórek pigmentowych w skórze, co skutkuje wydzielaniem barwnika i w efekcie powstawaniem cieni pod oczami.

Starzenie się

Niestety trzeba to głośno przyznać, że wraz z wiekiem zmiany zachodzące w naszym organizmie również przyczyniają się do powstawania cieni pod oczami. Zmniejsza się ilość tkanki tłuszczowej wokół oczu, skóra staje się cieńsza, niemalże przezroczysta. Mięśnie okrężne oka nie są już tak napięte, dodatkowo utrata objętości oraz wieloletnia ekspozycja na promieniowanie słonecznego sprawiają, iż powstaje złudzenie optyczne tworzące tzw. efekt cienia. W zależności od oświetlenia raz cień jest widoczny, innym razem już nie.

Genetyka

Tak, cienie pod oczami możemy dziedziczyć. Jeżeli jesteś ich szczęśliwym posiadaczem, to spójrz na swoich rodziców i dziadków. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że to właśnie ktoś z nich „poczęstował” Cię tym genem.

Zła dieta

W myśl zasady „jesteś tym co jesz”, cienie pod oczami również mogą pojawiać się gdy nasza dieta nie jest odpowiednio zbilansowana. Najczęściej przyczyną jest niedobór żelaza oraz odwodnienie organizmu.

Używki

Niestety, alkohol i palenie papierosów nigdy nie służyły i zapewne służyć nie będą naszej skórze. One również mogą być przyczyną powstawania ciemnych podkówek wokół oczu. Dlatego najlepiej ograniczyć wszystkie używki do minimum.

Ciemne zabarwienie wokół naszych oczu może być również wynikiem chorób tarczycy czy stosowania różnych leków. Jak widać przyczyn powstawania cieni pod oczami jest całkiem sporo. Pytanie brzmi co możemy zrobić, żeby je zniwelować ?

DOMOWE SPOSOBY

Istnieje kilka sprawdzonych, niedrogich, nie wywołujących żadnych skutków ubocznych sposobów pomagających zmniejszyć cienie pod oczami.

Sen dobry na wszystko.

Odpowiednia ilość snu pozwoli zmniejszyć lub zapobiec powstawaniu cieni. Dodatkowo podłuż pod głowę poduszkę, w taki sposób, żeby głowa była w pozycji lekko uniesionej, to również przyczyni się do zmniejszenia cieni i obrzęków wokół oczu.

Ogórek.

Nakładanie plasterków ogórka na oczy to nie mit! Ogórek poprzez wysoką zawartość wody i witaminy C może pomóc odżywić i nawilżyć skórę. Co zdecydowanie koi zmęczone oczy i zmniejsza obrzęk.

Zimne​ ​okłady.

Zastosowanie zimnego kompresu żelowego bądź chociażby zimnego ręcznika do oczu sprawi, że naczynia krwionośne się obkurczą, co zmniejszy widoczność cieni.

Tea time.

Tak!. Torebki z herbatą mogą zmniejszyć cienie i obrzęki pod oczami. Kofeina zawarta w liściach herbaty ma właściwości przeciwutleniające i stymuluje krążenie krwi wokół oczu. Następnym razem parząc herbatę pomyśl też o oczach!
Przepis: Zaparz herbatę (zielona, czarna bądź ziołowa), zanim torebki całkowicie ostygną można oprzeć je na oczach, dla wzmocnienia efektu włóż torebki do lodówki i dopiero po schłodzeniu nałóż na oczy.

Masaż.

Delikatny masaż okolic oczu może pomóc poprawić krążenie krwi, które może być przyczyną powstawania skóry. Dodatkowo masaż będzie wzmacniał napięcie skóry co działa przeciwzmarszczkowo! Czyli mamy efekt 2w1- nie dość, że niwelujemy cienie to i zmarszczki!

Odpowiednia pielęgnacja.

Kremy do twarzy i produkty pod oczy zawierające przeciwutleniacze w tym witaminę E i C mogą pomóc zmniejszyć widoczność cieni. Dodatkowo pamiętaj o stosowaniu maseczek.
Ważne! Nigdy nie stosuj kremu przeznaczonego do twarzy na okolicę oczu. Będzie ją dodatkowo obciążał!

Makijaż

Kto stworzył korektor do twarzy powinien dostać Nobla!
Chociaż makijaż nie zlikwiduje cieni, sprawi jednak, że nie będzie ich zupełnie widać 🙂